Mi az az online jelenlét egyáltalán?
Annyi helyen olvashatjuk már, hogy mintha a jelentését is elveszítette a fogalom, mint mikor egy szót sokáig ismételgetünk.
Az online jelenléted minden csatornád, minden felépített profilod, online branded összessége. Az, amit online látnak belőled, illetve a brandedből, hogy egyszerűen fogalmazzunk.
Minél erősebb ez a jelenlét, annál nagyobb a láthatóságod és az elérésed – jó célzással annál nagyobb rá az esélyed, hogy hatékonyan szólíthatod meg a célpiacod.
Ebben a cikkben 25 olyan tippet gyűjtöttem össze neked, amivel hatékonyan erősítheted ezt a jelenlétet, több embert érve el, megerősítve a branded és jobban elkötelezve a célpiacodat.
1. Blogolj folyamatosan
Talán a legegyszerűbb módja annak, hogy közönséget építsd: tegyél közzé az oldaladon rendszeresen olyan tartalmakat, amelyek a potenciális piacod problémáira, kérdéseire válaszolnak, tehát értéket képviselnek a számukra.
Ha lehet, legalább heti két bejegyzést tégy közzé, és mindig figyelj arra, hogy ezek jobbak legyenek, mint a már elérhető konkurens tartalmak. Használj tartalomnaptárat és a releváns aktualitásokra is reflektálj.
2. Légy aktív szakmai fórumokon
Keresd meg azokat a felületeket, ahol a célközönséged számodra releváns dolgokat beszél meg – ezek lehetnek fórumok vagy éppen zárt csoportok egy közösségi felületen.
Építsd fel szakértői branded: válaszolj érdemben a kérdésekre, vegyél részt a vitákban, ossz meg értékes tartalmakat (lehetőleg sajátot) és így tovább. Pozícionáld magad úgy, hogy eleve tőled kérdezzenek, hogy megismerjék a neved.
3. Ne hanyagold a közösségi médiát
Bár egyre nehezebb (és főleg drágább) tisztességes elérést összehozni a közösségi felületeken, nem hagyhatod ki őket a portfóliódból. Építsd fel Facebook-csatornádat és posztolj értékes tartalmakat, véleményeket, érdekes pillanatokat a céged életéből.
Készíts Instagram-profilt, légy jelen Pinteresten is és inspiráld a potenciális vásárlóid. Posztolj szakmai tartalmakat a LinkedInen és erősítsd a linkportfóliódat a Google+-on.
Mérd fel, milyen felületeken a legnagyobb a megtérülés, és ha kell, foglalkoztass külön szakembert, aki ezeket kezeli.
4. Folyamatosan finomítsd a SEO-t
Szünet nélkül igyekezz optimalizálni az oldalaidat úgy, hogy organikusan rád találjanak azok is, még nem ismernek, csak éppen a Google-be írják be kérdéseiket vagy ott keresnek olyan terméket és szolgáltatást, amit te biztosíthatsz nekik.
5. Használj csalitermékeket
Készíts olyan csaliterméket, amit a közönséged szívesen fogad – lehet ez e-könyv, ingyenes videósorozat, bármi olyan, amiért cserébe megadják az elérhetőségeiket és a jövőben bármikor el tudod érni őket.
A csaliterméket minden felületeden promotáld, terjeszd minél szélesebb körben, és építs listát a segítségével.
6. Légy mobilbarát
A mobileszközök részesedése egyre nagyobb, egyre többen indítanak kereséseket, böngésznek okostelefonokról, tabletekről.
A mobiloptimalizálás nem csak azért fontos, mert a találati oldalakon a mobilbarát oldalak egyértelműen előnyt élveznek – azért is, mert csak így nyújthatsz jó felhasználói élményt.
Ha az oldaladat nehézkes használni kisképernyőn, nem maradnak az oldaladon a látogató és vissza sem térnek hozzád.
7. Figyelj a közönségedre
Figyeld, miről beszélnek, hogyan fogalmaznak, milyen kifejezéseket használnak – de főleg azt, hogy milyen problémákra keresnek választ és hogyan kérdeznek, hol teszik fel a kérdéseiket. Ne csak a fórumokat és a közösségi médiát figyeld: az ügyfélszolgálatodat is.
A beérkező e-mailek a tartalom kimeríthetetlen forrásai. Nem csak a vélemények, testimonialok, hanem a kérdések és panaszok is, ezekkel ugyanis mind érdekes és értékes tartalmakban foglalkozhatsz.
8. Készíts videókat
Ma már legalább minden 7. találati oldalon videót is találunk, a közönség szívesen fogyasztja őket, a közösségi médiában is rendkívül sikeresek. A segítségükkel olyan szegmenseket is elérhetsz, akiket blogolással, szöveges anyagokkal nem tudnál.
Kiválóak a termékeid vagy szolgáltatásaid bemutatására, a különféle problémák megoldásának szemléltetésére is. Ráadásul rendszeres videókkal hűséges követőbázist építhetsz fel.
9. Legyen podcasted
Ugyancsak van közönség, aki inkább a kocsiban vagy munka közben hallgatja azokat a szakembereket, véleményvezéreket és másokat, akiket érdekesnek talál. A podcast lehetővé teszi a multitaskingot, ezért szintén úgy szegmenseket érhetsz el vele.
Viszonylag olcsó megoldás is: azon túl, hogy beszerzel egy jó mikrofont, ami képes zaj nélkül rögzíteni a beszédet, igazból csak a promócióra kell alapszinten költened.
10. Készítsd infografikákat
Az infografika töretlenül népszerű – egyszerű, szórakoztató, átlátható formában tolmácsolja az adatokat és információkat, amelyek érdekelhetik a célközönségedet, de ennél sokkal többet tesz.
Egy jó infografika a maga hódító útjára indul. Felhasználhatják blogokban és cikkekben szemléltetésként vagy forrásként, megjelenhet a közösségi médiában és így tovább. Ezzel egyrészt épül a linkprofilod, amikor forrásként hivatkoznak rád, másrészt a branded is, hiszen a logód ott virít a grafikán.
11. Publikálj kutatásokat, tanulmányokat
Saját kutatást készíteni nem olyan nehéz, mint gondolnád. Ha használsz analitikát, valószínűleg már most is rengeteg adat áll rendelkezésedre például a saját közönségedről.
A tartalomfogyasztási vagy éppen a vásárlási szokásokról. Akár ki is küldhetsz egy kérdőívet, vagy más adatbázisokból vonhatsz le olyan következtetéseket, amilyeneket korábban más nem.
Az ilyen adatok mindig érdekesek, akár még a szaksajtóban, releváns blogokon, véleményvezéreknél is megjelenhetsz vele, ha ügyesen ajánlod a figyelmükbe.
12. Tarts webinárokat
Az ingyenes webinár, amelyben egy adott témáról értékes információkat osztasz meg a közönségeddel, általában igen népszerű. Fontos persze, hogy jól promotáld: e-mailben, a közösségi médiában, hozz létre neki eseményt is, hívd fel rá a figyelmet szakmai csoportokban.
Ha interaktívvá is teszed, sokaknál erősítheted az elköteleződést, miközben a szakértői brandedet is megerősíted.
13. Vendégblogolj
Keress olyan oldalakat, ahol megjelenési lehetőséget biztosítanak vendégszerzőknek is. Tégy közzé szakmai írásokat – hivatkozni fognak rád, mint szerzőre, ez megint csak egyaránt hasznos a brandépítésben és a linkrpofilod javításában.
14. Használd a PPC-t
A pay-per-click hirdetések, melyekért átkattintásonként kell csak fizetned, az egyik olyan hirdetésfajta a neten, amely még mindig elég jól működik. A keresésekben kiemelten, hiszen a Google 2016-ban megváltoztatta az AdWords-hirdetések megjelenését, azok előnyére.
15. Kövesd a brandemlítéseket
A branded említése (ezt hívjuk brand mentionnek) követhető, erre számos ingyenes szolgáltatás létezik: a céged, terméked, szolgáltatásod nevét vagy éppen a te nevedet valaki leírja a weben, így tudni fogsz róla, és tudni fogod, mit mondanak rólad.
Ez nagyszerű információkkal szolgál arról, mit csinálsz jól, és milyen területeken kellene még fejlesztened.
16. Használd az e-mail marketinget
Az e-mail, dacára annak, hogy évek óta sokan jövendölik a hanyatlását, kiválóan érzi magát. Ma is az egyik legnagyobb megtérüléssel kecsegtető kommunikációs csatorna, amelyen keresztül bármikor direkt kapcsolatba léphetsz követőiddel.
Ne hanyagold hát el, küldj ki mesterien megalkotott hírleveleket minden fontos tartalomról, eseményről és termékről – csak arra ügyelj, hogy ne szemeteld tele túl gyakran a postaládát.
17. Építs hűséges közösséget
Hozz létre saját belső csoportot, ahol közvetlenül kommunikálhat veled a közönséged, előbb kap tartalmakat, ahol egymást is segíthetik. Kommunikáld, milyen előnyökkel jár ide tartozni. Nevelj evangelistákat, akik a híredet viszik!
18. Rendezz exkluzív eseményeket
Adj valamit, de csak feltételekkel – kérj nagyobb elköteleződést úgy, hogy valami kiemelten nagy értéket kommunikálsz, hogy érzékelteted, az ajánlatod (ami lehet akár egy e-könyv, akár valamilyen időszakos akció vagy lényegében bármi értékes) miért annyira exkluzív!
19. Kövesd a vásárlói útvonalat
Figyeld az analitikát, és tudd meg, honnan érkeznek az oldaladra a látogatók – és pontosan mit csinálnak ott. Ez segíteni fog abban, hogy az oldaladon optimalizáld a flehasználói élményt és javítsd a jelenléted azokon a platformokon, amelyek nem teljesítenek a várakozásaidnak megfelelően.
20. Készíts tartalomauditot (ne csak magadnál)
Elemezd, milyen tartalmak jelentek meg nálad a múltban – és milyenek a konkurenciádnál. Nézd meg, melyek voltak a legsikeresebbek, milyen terjesztési taktikák voltak hatékonyak, milyen címekkel és témákkal aratott az adott tartalom.
21. Végezz kulcsszókutatást
Nézd meg, melyek azok a long-tail kulcsszavak, amelyekre nem túl nagy a konkurencia (tehát jól optimalizálhatóak rá az oldalaid olcsón), viszont tükrözik a közönséged igényeit, kérdéseit, hogy mi érdekli őket pontosan.
22. Aknázd ki a retargetinget
Aki már járt az oldaladon, annak mutass más felületeken olyan tartalmakat vagy termékeket, amelyek még érdekelhetik. De vigyázz: ha már vett valamit, ne ugyanazt a terméket akard eladni neki, és ne azt a bejegyzést reklámozd neki, amit egyszer már elolvasott.
Ezzel csak elidegeníted – ajánlj relevánsat, és ha már kattintott, konvertált, ne zaklasd több ugyanazzal.
23. Rendezz offline rendezvényeket
Ezek online is nagyszerűen promotálhatóak, kis szerencsével a beszámolók a rendezvényről számos felületen megjelennek majd a résztvevőktől. nem feltétlen kell nagyszabású konferenciában gondolkodnod: meetupok, workshopok és tréningek éppen ilyen hatékonyak lehetnek.
24. Használd elsőként a legújabb platformokat
Figyeld meg, milyen új közösségi platformok, applikációk érik el hatékonyan a célközönségedet, és igyekezz ezeket még a konkurenseid előtt kihasználni. Így te lehetsz az első, a legnagyobb eléréssel bíró brand a piacodon.
25. Mindig biztosítsd az alternatív kommunikációt
Ha valaki leiratkozik a hírleveledről, ajánld fel neki, hogy kövessen a közösségi médiában. Ha valaki már nem látogatja a blogod, célozd újra a listaépítő csalitermékeddel.
Mindig adj lehetőséget arra, hogy ha egy adott csatornán nem is hatékony a kommunikációd valamilyen csoporttal szemben, más csatornákon még elérd őket.